» اخبار جدید » شهادت امام حسن عسگری علیه السلام و آغاز امامت امام زمان (عج)
اخبار جدید - جدیدترین اخبار

شهادت امام حسن عسگری علیه السلام و آغاز امامت امام زمان (عج)

۲ مهر ۰۲ 5۰143

آسمانی نیوز – هشتم ربیع الاول در وهله اول شهادت امام حسن عسکری (ع) است، که مصیبتی دیگر از خاندان نبوی در دل‌ها تازه می‌شود و قلب امام زمان «ارواحنافدا» حزن آلود است، اما به امامت رسیدن ایشان و پرچمداری ولایت جشنی است که طعم شیرین «ربیع» را به همه می‌چشاند.

به گزارش «آسمانی نیوز»؛ رامین معصومی معاونت اجرایی قرارگاه ابا صالح المهدی(عج)؛  درباره مهمترین چالش‌های دوران امام حسن عسکری(ع) گفت: مهمترین چالش در زمان امام عسکری(ع) باور به امامت و جانشینی ایشان بود که آن حضرت سعی کردند با استفاده از شیوه‌های کارآمد و به‌روز این مشکل را حل کنند. با توجه به اختناق آن زمان، امام هادی(ع) امام حسن عسکری(ع) را از چشم مردم پنهان نگه می‌داشتند. کلینی در کتاب «الکافی» می‌گوید تا هنگام درگذشت محمد، پسر بزرگ امام هادی(ع)، هنوز شیعیان امام عسکری(ع) را نمی‌شناختند و از آن زمان به بعد به تدریج امام در میان اصحاب خاص و نخبگان و گاه عوام شناخته شدند، اما مسئله مهم این است؛ جمعی که امام را می‌‌شناختند ابتدا بسیار اندک بودند و بنا بر دلایلی، باور عمومی شیعیان بر امامت فرزند ارشد امام هادی(ع) بود.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر، جعفر، برادر امام حسن عسکری(ع)، فردی فاسد و به جعفر کذاب معروف بود و با همدستی برخی افراد با نفوذ ادعای امامت کرد. لذا شرایط برای پذیرش امام حسن عسکری بغرنج شد. مورخان نقل می‌کنند که در ابتدای امامت ایشان، شیعیان چند دسته شدند؛ یک دسته امامت ایشان را پذیرفتند و تردیدی در این مورد نداشتند. تعدادی هم این موضوع برایشان اهمیتی نداشت و به قول امروزی‌ها قشر خاکستری جامعه بودند و گروهی هم منحرف شدند و به تعبیر آن حضرت، شیطان آنها را سرپرستی می‌کرد، چراکه حر‌ف‌هایشان به دور از اعتقادات شیعه و جملات امام بود.

وی با اشاره به نحوه شهادت امام حسن عسکری علیه السلام؛اظهار کرد: دوران امامت ایشان همزمان با خلافت معتمد عباسی مصادف شد که در ماه بهار سال ۲۶۰ هجری قمری امام را بدست یکی از نزدیکانشان مسموم و به شهادت رساندند. دوران امامت ایشان که ۶ سال بیشتر نبود تماما تحت کنترل نظامی حکومت و یا در زندان سپری شد. امام که از مسمومیت زهر بیمار شده بودند در خانه بسر می بردند. حاکمان مخالف امام برای فریب افکار مردم، علاقه دروغین خود را به امام را به هرشکل ممکن مانند حاضر کردن طبیبان وانمود میکردند تا بدین وسیله اشراف اطلاعاتی بر عملکرد محبان امام هم داشته باشند.
اما شدت مسمومیت امام خیلی زود به این اتفاقات پایان داد و در همان روزهای نخستین ماه ربیع (روز هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری ) امام به شهادت رسیدند.

معصومی با اشاره به شش ویژگی اصلی شیعیان از منظر امام حسن عسکری (ع) بیان کرد: امام در یکی از مکاتبات خود به شش ویژگی شیعیان اشاره فرمودند که عبارتند از پارسایی در دین، راستگویی در سخن، امانتداری، خوش اخلاقی با مردم، سجده های طولانی و توجه به همسایگان.

معاونت اجرایی قرارگاه ابا صالح المهدی(عج) مطرح کرد: ما هم اکنون در محاصره رسانه ای دشمن قرار داریم و دشمن به دنبال  کتمان حقیقت و برعکس جلوه دادن حقایق است. یکی از ویژگی های بارز امام حسن عسکری (ع) روشن کردن حقیقت در فضای محاصره ای آن زمان بود تا جایی که حضرت نویسندگان و نخبگان را به نوشتن و روشن کردن واقعیات و حقایق تشویق می کردند.

وی در پایان ضمن تبریک به مناسبت آغاز امامت حضرت مهدی (عج)؛ خاطرنشان کرد: ظهور حضرت مهدى(عج)، شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت است؛ دورانى که وعده‌هاى خداوند درباره خلافت مؤمنان و امامت مستضعفان و وارثت صالحان تحقق مى‌یابد و جهان با قدرت الهى آخرین پرچمدار عدالت و توحید، صحنه شکوه مندترین جلوه‌هاى عبادت پروردگار مى‌شود.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید