مهجوریت رسانهای
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس ۱۷ آبان ۹۵ 2۰26
[ad_1]
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» نمایشگاه مطبوعات درحالی روز چهارم خود را از صبح امروز آغاز کرد که مطبوعات و رسانهها خود را برای حضوری پرشور و درخشان در این نمایشگاه آماده کردهاند. یکی از موضوعات مهم در هر نمایشگاهی به ویژه نمایشگاه مطبوعات، بحث فضاسازیها و غرفهآراییها است. نمایشگاه امسال که به لحاظ فضاسازی یکی از نمایشگاههای مطلوب مطبوعات در این چند سال اخیر است که رسانههای حاضر در آن با تمام قوا برای نمایش خلاقیتها و تواناییهایشان به میدان آمده اند.
در این گزارش با توجه به اهمیت مسئله ارتباط گیری رسانه و مطبوعات با مخاطبان، به بررسی نقاط طلایی و برجسته این رویداد مهم خواهیم پرداخت.
مطبوعات به طور کلی از دیرباز با چالشی به نام ارتباط با مخاطب درگیر بودهاند و هرکدام به نوعی این نیاز مخاطبان را پاسخ گفتهاند. البته نحوه پاسخگویی آنها دلیلی بر قشر مخاطبانشان بوده است. قشر مخاطبانی که گستردهتر بودنشان دلیلی بر اثرگذاری و دیدهشدن مطبوعات است.
چهار روز گشتوگذار در نمایشگاه تقریباً برای همه رسانهها مشخص کرده که هررسانهای ایدهای خاصی دارد که دیگر غرفهها به آن توجه نکردهاند. البته قطعاً نمیتوان همه المانها را کنار هم چید و علت هر غرفه برای استفاده از المانها، تفکرات و شعارهای آن غرفه است. به طور کلی از راهرو اصلی نمایشگاه هرچه به سمت حاشیه میرویم، غرفهها بی تمایل به حضور پر شور حتی تغییری در بنرهای اصلی نمایشگاه ندادهاند. هرچند حضور ۸ روزه در این نمایشگاه با هزینه کمی برای هر غرفه همراه بوده است اما غرفههای حاشیهای انگار تمایلی به خودنمایی نداشته اند. آن هم در نمایشگاهی که همه برای دیدهشدن میآیند. در میان این غرفههای حاشیهای بعضاً روزنامههای پر مخاطب نیز حضور دارند. با این تفکر که ما مخاطب خود را داریم و نیاز به حضور پر قدرت در این قدرت نمایی رسانهای نداریم.
قدرت رسانهای در نگاه عموم مردم بسته به حیات آن روزنامه، خبرگزاری و یا مجله دارد. وقتی در مهمترین رویداد مطبوعات حاشیه نشین شویم؛ مردم ما را از یاد خواهند برد. مردمی که مخاطب روزنامه شدهاند، ارزش گذار رسانه هستند. اگر ما از لطف مخاطب به جایگاهی رسیدهایم، چرا به همان مخاطب ارزش نمیگذاریم و با عدم حضور یا حضور کم فروغ به مخاطب دهن کجی میکنیم. مگر ما تافته جدا بافتهایم.
البته مخاطبان نیز در این چهار روز با حضور فعال تر در راهروی اصلی، به خوبی پاسخ این بیتوجهی را داده اند. این در حالی است که در چینش غرفهها دقت مناسبی شکل گرفته است و از انتهای سالن خبرگزاریها، پایگاههای خبری، روزنامهها و مجلات به سمت ابتدای سالن چیدهشدهاند. هرچند انتقاد اصلی به چینش امسال حضور مجلات و روزنامههای نوپا در حاشیه نمایشگاه است. جانمایی این غرفهها در سالن اصلی و راهروی اصلی میتوانست هدف نمایشگاه که معرفی مطبوعات است را براورده کند.
این تحلیل البته نیازمند نظر غرفهداران حاشیهای این نمایشگاه است که در ادامه این پرونده منعکس خواهد شد.
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع