آیا ممکن است قرآن سخن خدا نباشد؟/ شاهد پیامبر بر وحی بودن قرآن کیست؟
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس ۱۴ شهریور ۹۵ 6۰37
[ad_1]
به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» قرآن مجید در چندین جا تصریح میکند که کلام خداست؛ یعنی با همین الفاظ خود از مقام ربوبی صادر شده و پیغمبر اکرم(ص) نیز آن را با همان الفاظ تلقی کرده است. و در راه اثبات همین معنا که کلام خداست و کلام بشری نیست مکررا در لابهلای آیات کریمه به مقام «تحدی» برآمده و قرآن مجید را از هر جهت معجزه شمرده و ماوراء قدرت و توانایی بشر دانسته است.
چنان که میفرماید: «أَمْ یَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَلْ لَا یُؤْمِنُونَ ﴿۳۳﴾ فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِثْلِهِ إِنْ کَانُوا صَادِقِینَ ﴿۳۴﴾ یا میگویند پیغمبر اکرم(ص) خودش قرآن را ساخته و به خدا نسبت داده است بلکه اینان ایمان نمیآورند پس اگر راست میگویند سخنی همانند آن بیاورند (سازند)».
و میفرماید: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا؛ بگو – ای محمد – اگر جن و انس گرد هم آیند که مانند این قرآن بیاورند همانند آن را نخواهند آورد اگرچه برخی از ایشان پشت و پناه برخی دیگر شوند»..
و میفرماید: «أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیَاتٍ؛ یا میگویند قران را به خدا بسته بگو پس ۱۰ سوره افترایی مانند آن بیاورید».
و میفرماید: «أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِثْلِهِ؛ یا میگویند قرآن را به خدا بسته بگو پس یک سوره همانند آن بیاورید».
و باز در تحدی با پیغمبر اکرم(ص) میفرماید:
«وَإِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ؛ و اگر از آنچه بر بنده خودمان فرو فرستادیم در شک باشید از مردی مانند وی – که درس نخوانده و نوشتن یاد نگرفته و در محیط جاهلیت نشو و نما یافته باشد – یک سوره قرآنی بیاورید.».
و باز از راه نداشتن اختلاف و تضاد تحدی کرده میفرماید:
«أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا؛ آیا در قرآن تدبیر نمیکنند و اگر از پیش غیرخدا بود در آن اختلافات بسیار پیدا میکردند».
زیرا همه چیز در این جهان مشمول قانون تحول و تکامل است و از تضاد اجزاء و احوال خالی نیست و اگر قرآن کار بشر بود و در ظرف ۲۳ سال قطعه قطعه ساخته میشد از اختلاف اوصاف و احوال سالم نمیماند و این طور یکنواخت نبود.
قرآن مجید که بدین تحدیات سخن خدا بودن خود را اعلام و تثبیت میکند در سرتاسر خود به صراحت حضرت محمد(ص) را پیغمبر و فرستاده خدا معرفی میکند و بدین وسیله سند نبوت آن حضرت قرار میگیرد و روی همین اصل بارها در کلام خدا به پیغمبر اکرم(ص) امر میشود که در اثبات نبوت خود به شهادت خدا یعنی به تصریح قرآن مجید به نبوتش، استناد جوید: «قُلْ کَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ؛ بگو شهادت خدا – به نبوت من- میان من و شما کافی است».
و در جای دیگر علاوه بر شهادت خدای متعال شهادت ملائکه را نیز نقل میکند:
«لَکِنِ اللَّهُ یَشْهَدُ بِمَا أَنْزَلَ إِلَیْکَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَالْمَلَائِکَهُ یَشْهَدُونَ وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا؛ لکن خداوند به آنچه به سوی تو نازل کرده شهادت میدهد و ملائکه نیز شهادت میدهند و خدا در شهادت کافی و بس است».
منبع: قرآن در اسلام؛ علامه طباطبایی(ره)
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع