بحث جدایی فردیس از کرج، خیانت به مردم فردیس است
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس
19 بهمن 95
7۰36
[ad_1]
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، با توجه به بحث جدایی مدیریت شهری فردیس از کرج، از جمله کسانی که با این امر مخالف است و آن را “خیانت به مردم فردیس” عنوان میکند، “رضا شریفی” رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج است. وی معتقد است که شهرستان فردیس از لحاظ سیاسی میتواند مستقل عمل کند، اما از نظر خدمات شهری بهتر است که با کلانشهر کرج همراه باشد.
آنچه میخوانید بخش دوم گفتوگوی تسنیم با رضا شریفی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج است.
تسنیم: همکاری دولت با دوره چهارم شورای شهر چگونه است؟
شریفی: در حال حاضر دولت بودجهای برای اختصاص به پروژههای بزرگ ندارد و خیلی از پروژههایی که وظیفه دولت و مورد نیاز مردم بوده و اکنون در حال انجام است را شواری شهر انجام میدهد که از جمله این پروژهها پل شهدای حصارک و بزرگراه شمالی است اما معمولا اختلافات در سطوح بالا است و در کار اجرایی اختلافات زیاد نیست. در مجموع در ۱۰ سال گذشته دولتها همکاری خوب و قابل قبولی داشتهاند.
تسنیم: با توجه به همکاری که میگویید دولت دارد، در زمینه قطار شهری کرج چه اقداماتی انجام دادهاید؟
شریفی: همکاری وجود دارد اما در یک سری از زمینهها گلایهمندی داریم که یکی از موارد بحث قطار شهری است. ما در این امر به کمکهای موثر نیاز داریم و نباید دچار بازیهای سیاسی شود. یکی از مشکلات این است که پیمانکار مجری طرح شرکت سابیر وابسته به وزارت کار و دولت است و سالیانی است که این شرکت به حالت نیمه تعطیل پروژه را نگه داشته و مردم را از خدمات محروم کرده است.
شورای شهر در دوره سوم در سال ۹۰ به نتیجه قطعی رسید که شرکت سابیر توانایی انجام این پروژه را ندارد اما فشارهایی از ناحیه دولت و وزارت کشور مبنی بر اینکه سابیر بماند وارد میشد. به همین منظور جلسهای در دفتر امامجمعه سابق شهر کرج با حضور استاندار وقت و نماینده مجلس برای بیان دلایل شورای شهر و بحث خلعیت تشکیل شد که گفتند با توجه به اینکه بحث خلعیت زمان زیادی میبرد، یک مهلت ۶ ماهه به سابیر برای انجام کار داده شود. اگر در این مدت کار شرکت رضایتبخش نبود، بدون مراجعه به مراجع قضایی خلعیت شود. مدیریت شهری این امر را پذیرفت اما رضایتمندی به دست نیامد و در حال حاضر کار انجام نشده است.
تسنیم: با در نظر گرفتن این تصمیم پس به چه دلیل سابیر خلع ید نشد؟
شریفی: به سبب حمایتهای مشخصی که دستگاههای اجرایی و غیراجرایی در کشور و استان انجام میدهند. در حال حاضر بیش از ۲ سال است که کارگاهها تعطیل شده و این شرکت کارکننده نیست. ما خواهش میکنیم که دولت به ما کمک نکند ولی دست سابیر را از سر ما کوتاه کند. در حال حاضر احداث یک ایستگاه نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان هزینه میبرد ولی اگر قبلا بود با هزینه ۷ میلیارد انجام میشد. شورا در حال حاضر به نتیجه رسیده که این شرکت کار کننده نیست و از طرفی کار را رها نمیکند و اگر الان خلع شود بلافاصله مناقصه برگزار کرده و کار انجام میشود. در حال حاضر گرهگشایی از ترافیک کرج، اضافه کردن چند اتوبوس و تاکسی نیست؛ یکی از بهترین و سالمترین مسیرها قطار شهری است.
تسنیم: شورای شهر در سفر هیئت دولت به استان البرز چه مقدار سبب هزینه کرد؟
شریفی: این امر کار ملی است و زمانی که روی زمین میماند شورا مجبور به کمک میشود. شورای شهر کرج در سفر هیئت دولت به استان البرز در آبانماه سال جاری ۵۰۰ میلیون تومان مصوب کرد. یکی از ایرادات به تمام دولتها این است که در تقویم کاری، بودجه را به طور کامل در نظر نمیگیرد.
بودجه طبق دستورالعملی که از وزارت کشور ابلاغ شده است تعیین میشود که یکی از بندها این است که کمک به دستگاههایی که بودجه دولتی دارند خلاف است اما خیلی از دستگاهها، شهرداری و شورا را به عنوان بانک مرکزی میبینند و توقع پول دارند که در صورت عدم پرداخت همکاریها کم میشود.
تسنیم: با توجه به عدم اختصاص بودجه از سوی دولت برای پروژههای عمرانی، آیا در زمینههای دیگر کاری انجام میدهد؟
شریفی: اجرا و تملکات پروژه مهرویلا بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان و پل شهدای حصارک حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه برده است که بخشی از این پروژهها ملی است. دولت پول نداشته بدهد اما چند کار را برای ما انجام داده است. دولت پروژه ادامه اتوبان همت تا خط ۴ حصار را خودش تقبل کرده است و از طرفی کمکهای غیرمستقیم در بحث تملکات وجود دارد. اما خیلی از دستگاهها بدانند که شهرداری و شورای شهر پول نداشته و زمینهای خود را میفروشد و پروژه را اجرایی میکند.
تسنیم: به سراغ یکی از مسائل روز و پرحاشیه برویم، نظر شما در مورد جدایی فردیس از کرج چیست؟
شریفی: جدایی فردیس از کرج دارای ۲ بعد سیاسی و خدماتی است. با توجه به بعد سیاسی، مردم منطقه فردیس با ۴۵۰ هزار جمعیت که منطقه ۳ و ۱۰ شهردای است برای انجام امور اداری باید به کرج مراجعه کنند که اگر شعباتی برای انجام کار مردم در فردیس وجود داشته باشد، بسیار خوب است که از امتیازات مستقل شدن است.
اما از نظر بعد خدمات شهری جدایی اصلا به صلاح فردیس نیست و کسانی که پیگیر این امر هستند یا ناآگاهانه این امر را پیگیری میکنند یا منافعی در این امر دارند. بحث جدایی فردیس از کرج، خیانت به مردم فردیس است.
تسنیم: در مورد تقسیمات کشوری در این شهرستان توضیح دهید؟
شریفی: شهرستان فردیس در تقسیمات کشوری به عنوان شهرستان به مرکزیت دهستان است که از مرکزیت چند روستا و دهستان تشکیل میشود اما به سبب اینکه روستا در این بخش وجود ندارد خیلی از مناطقی که شهر هستند و خدمات شهری دریافت و حق و حقوق مکتسبه دارند، روستا شده و از طرفی بسیاری از شهرکها به روستا تبدیل شدهاند که خیانت به مردم است.
مردم این شهرستان ملک را با قیمت شهری خریداری کرده و هزینههای شهری پرداخت کردهاند و حالا میخواهد به روستا تبدیل شود که برای مردم فاجعه است و من نمیدانم چه نفعی در این کار است. ما نامهای با ۱۵ امضا تنظیم کردیم و صریح به شهرداری منطقه ۳ مسئله را اخطار و تذکر دادیم که با توجه به این که تعدادی از مناطق شهری به روستا تبدیل شده است، شهرداری هزینههایی که در این منطقه میکند خلاف بوده و پروانه را نباید شهرداری صادر کند و دهیاری باید تشکیل شود و دهیاری صادر کند. همه خدمات شهرداری در این شهرستان خلاف است.
تسنیم: آیا جدایی فردیس از کرج، برای کرج زیانبار است؟
شریفی: این که یک عده تصور دارند که از فردیس منابع زیادی به سمت کرج میآید، نه درست نیست. از سال ۹۲ تا پایان ۹۴ بیش از یکصد میلیارد تومان از کرج به سمت فردیس رفته است. بودن فردیس در کنار شهر به نفع ۲ طرف و بیشتر به نفع فردیس است. در صورت استقلال فردیس، شهرداری که الان با سطح ۱۲ اداره میشود، به ۶ میرسد. این استقلال تمام امکانات شهر را میطلبد که سبب سربار هزینهای برای فردیس میشود.
با جدایی فردیس از کرج، کرج از کلانشهر بودن خارج نمیشود و از طرفی با بودن فردیس بسیاری از خدمات فردیس را مانند خدمات کمالشهر، باید رایگان انجام دهد. اشتباهاتی که در گذشته در جداسازی شهرهایی مانند محمدشهر و کمالشهر انجام شده است را نباید دوباره تکرار کنیم. فردیس می تواند به عنوان واحد سیاسی جدا باشد اما از نظر خدمات شهر جدا نباشد.
تسنیم: شورای شهر کرج در بحث محیط زیست کلانشهر کرج چه کرده است؟
شریفی: موضوع زباله و پسماند یک موضوع حساس و محیط زیستی است که مردم باید در بحث تولید کمتر زباله، تفکیک آن و بازیافت آن دقت کنند. در حال حاضر خطری وجود ندارد اما برای نسل آینده میتواند خطرساز باشد. در بودجه متمم سال ۹۵، ۲۳ میلیارد تومان برای بهبود عبور و مرور و نزدیک به ۷۷ میلیارد برای فضای سبز در نظر گرفته شده است. بخش دیگر کار باید در بحث انسانمحوری و پیادهمحوری اقدام و تعدادی پیاده راه اضافه شود.
گفتوگو از زهره کمیجانی
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع