» اجتماعی » جاذبه گردشگری تهران قسمت اول ویژه نوروز۱۴۰۳
اجتماعی - اخبار جدید - جدیدترین اخبار - شهروند خبرنگار - صفحه اصلی - گردشگری و میراث

جاذبه گردشگری تهران قسمت اول ویژه نوروز۱۴۰۳

۲۶ اسفند ۰۲ 3۰11

در آستانه فرارسیدن نوروز گذری می کنیم بر جاذبه های گردشکری تهران کاخ گلستان .مجموعه کاخ نیاوران .کاخ صاحبقرانیه .مجموعه سعد آباد عین الدوله .موزه قصر موزه زمان و … امید است این مطالب مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
کاخ گلستان
کاخ گلستان یکی از آثار جهانی ایران در فهرست میراث یونسکو است که به‌لطف معماری و تزیینات منحصربه‌فرد، محلی ایدئال برای عکاسی و ثبت تصاویر فوق‌العاده زیبا به شمار می‌رود.
این بنای ارزشمند در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۹۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. علاوه بر این، وقوع رخدادهای تاریخی مهم در این محل، آن را به سندی زنده از تاریخ ایران تبدیل کرده است. این مجموعه که از جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید، در بافت قدیمی شهر قرار دارد و به‌راحتی می‌توان با وسایل حمل‌ونقل عمومی به آن دسترسی داشت و مسحور این همه زیبایی، تاریخ، معماری، فرهنگ و هنر ایران شد.

مجموعه کاخ نیاوران
کاخ نیاوران یکی از زیباترین سه مجموعه کاخ تاریخی معروف در شهر تهران است.
بخش‌های مختلف کاخ نیاوران امروزه به موزه‌هایی مملو از آثار تاریخی ارزشمند، تبدیل شده‌اند. اگر به بررسی تاریخ و فرهنگ معاصر ایران علاقه دارید، حتما به دیدن مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران و به‌خصوص کاخ اختصاصی نیاوران بروید.

کاخ صاحبقرانیه
کاخ صاحبقرانیه که در باغ زیبای نیاوران واقع شده است، و علیرغم نمای بیرونی درونش سرشار از ذوق و ظرافت شرقی است.
نگاره‌های چشم‌نواز در ترکیبی دلنشین با تزیینات معماری ایرانی، این کاخ را به فضای نقاشی‌های خیال‌انگیز نزدیک کرده‌اند و آینه‌کاری‌های ظریف با گچ ‌بری‌های هنرمندانه به عظمت این بنا افزوده‌اند.
مجموعه کاخ سعد آباد
اگر به بازدید از فضاهای تاریخی علاقه دارید، مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد یکی از برجسته‌ترین مکان‌های تاریخ معاصر ایران است. آخرین پادشاهان ایران در دوره‌های قاجار و پهلوی، در مجموعه کاخ سعد آباد زندگی کرده‌اند. بازدید از مجموعه سعد آباد می‌تواند اطلاعات قابل تأملی در خصوص تاریخ معاصر ایران در اختیارتان بگذارد.
عمارت عین ‌الدوله
باغ و عمارت عین‌الدوله یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از زمان پهلوی اول است که هرچند در ردیف جاهای دیدنی تهران قرار دارد؛ شاید کمتر کسی از شهروندان نام آن را شنیده باشد. باغ و عمارت عین‌الدوله در اواخر دوران قاجاریه و اوایل پهلوی اول، با مساحت ۱۱۹۰۰ متر مربع و زیربنای ۸۰۰ متر مربع ساخته شده است. در گذشته تعدادی از درخت‌های جنوب باغ به علت تغییر مسیر آب قنات از بین رفته و در طرف جنوبی باغ با کوچه مجاور دیواری وجود نداشت. در پایان جنگ جهانی دوم و هنگام اجلاس سران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی این بنا محل اسکان استالین، چرچیل و روزولت بوده است. در گذشته در وسط باغ استخر بزرگی بوده که در میان آن محل‌هایی به صورت جزیره کوچک ساخته بوده‌اند. این جزایر به وسیله پل‌های فلزی کوچکی به خشکی و یکدیگر متصل می‌شدند. بنا با نقاشی دیواری، گچ‌بری، آیینه‌کاری و قاب‌بندی تزیین شده است. این عمارت در تاریخ سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ موزه قصر
زندان قصر یکی از اولین زندان‌های تهران است که تاریخچه‌ای جالب و طولانی دارد. این زندان در ابتدا قصری برای فتحعلی شاه قاجار بود و سپس کاربرد نظامی پیدا کرد. امروزه این مجموعه با عنوان باغ موزه قصر پذیرای بازدیدکنندگان است. باغ موزه قصر از جاهای دیدنی تهران است و اولین صفحات تاریخچه آن به فتحعلی شاه قاجار مربوط می‌شود. این زندان که در سال ۱۳۰۸ توسط رضاشاه بازسازی شد، یکی از مهم‌ترین زندان‌های دوره پهلوی به شمار می‌رفت. پس از کودتای ۱۳۳۲، بخش‌های مخصوص به زندانیان سیاسی به زندان قصر اضافه شد. تعداد زیادی از افراد انقلابی و سیاسی در این زندان اسیر بوده‌اند. این بنای تاریخی با پیشینه‌ای تامل‌برانگیز در ۲۶ آبان ۱۳۷۵، با شماره ۱۷۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه زمان
موزه زمان از جاذبه‌های متفاوت تهران به شمار می‌رود که آثار جالب و خاصی با موضوع زمان در آن جای گرفته است. این موزه به‌عنوان نخستین موزه ساعت در ایران، در یکی از خانه‌های قدیمی تهران با معماری و تزیینات بسیار جالب قرار دارد.
فضای زیبا و آرامش‌بخش حاکم بر این محل به شما امکان می‌دهد که گردشی جذاب و دلنشین در تاریخ و زمان داشته باشید. ضمن اینکه به‌لطف وجود یک کافه‌رستوران مشهور در موزه می‌توانید خستگی را از تن به در کنید و از محیط زیبای آن نهایت لذت را ببرید. اگر به تاریخ و معماری علاقه‌مند هستید، بازدید از این موزه را از دست ندهید. موزه زمان یا موزه تماشاگه زمان، اولین موزه ابزار سنجش و نمایش زمان در ایران است که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی افتتاح شد. در این موزه با انواع و اقسام ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلیس و آلمان آشنا خواهید شد.ساعت‌های اهدایی، ساعت رجل سیاسی، ساعت‌های لوکس و دکوری قدیمی، ساعت‌های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی و غیره در این موزه حسابی خودنمایی می‌کنند. در میان این ساعت‌های ارزشمند می‌توان به ساعت‌ «پروفسور محمود حسابی» و ساعت آفتابی «ناصرالدین‌شاه» اشاره کرد. همچنین ابزارهای تعمیر ساعت، ابزار و اسناد گاه‌شماری و تقویم‌های ایرانی در معرض دید عموم قرار دارند.

کلیسای سرکیس مقدس تهران
کلیسای سرکیس مقدس تهران بزرگ‌ترین کلیسای پایتخت به شمار می‌رود و قدمت آن به دوره پهلوی بازمی‌گردد. این کلیسا مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران است و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران، امکان بازدید از آن برای علاقه‌مندان وجود دارد.

خانه ملک
در میان شلوغی‌های بازار بزرگ تهران خانه‌ای تاریخی جای گرفته است که می‌تواند برای مدتی سکوت و آرامش را به شما هدیه دهد. این مکان، خانه ملک یا خانه حاج حسین آقا ملک یکی از واقفان بزرگ ایران است که در بازار بین‌الحرمین قرار دارد. این خانه محل پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک و اولین موزه وقفی ایران است.

موزه ایران باستان (موزه ملی ایران)
موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) قدیمی‌ترین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و از غنی‌ترین موزه های ایران است. این موزه به دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم می‌شود. در بخش ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه سنگی تا دوران ساسانی به نمایش گذاشته شده است. در بخش اسلامی هم آثار دوران پس از اسلام به نمایش در آمده است.

خانه موزه مقدم
خانه موزه مقدم یکی از بناهای تاریخی به‌جامانده از زمان قاجار است و به یکی از بنیان‌گذاران دانشگاه هنر تهران و همسر فرانسوی‌اش تعلق داشته است. این اثر از نظر تاریخچه، معماری و اشیایی که در آن نگهداری می‌شوند، ارزش بسیار بالایی دارد.

باغ فردوس تهران
باغ فردوس تهران یکی از باغ‌های زیبای پایتخت متعلق به عهد قاجاری محسوب می‌شود که از زمان قاجار به یادگار مانده است. این باغ که در حوالی میدان تجریش قرار دارد، به موزه سینما اختصاص داده شده و با داشتن امکاناتی چون سالن‌های سینما،کافه و محیطی دل‌نواز و سرسبز یکی از پاتوق‌های هنرمندان و هنردوستان است.

بازار تهران
بازار تهران، یکی از مهم‌ترین بازارهای کشور محسوب می‌شود که آن را به‌عنوان قلب اقتصاد ایران می‌دانند؛ زیرا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در این محل رخ می‌دهد. این بازار که در بافت قدیمی تهران قرار دارد، یادگاری از عصر قاجار است که نه‌تنها برای گردشگران داخلی، بلکه برای گردشگران خارجی نیز جذاب و دیدنی است. علاوه بر این، به‌لطف تنوع کالاها و قیمت ارزان‌تر، مقصدی عالی برای عاشقان خرید محسوب می‌شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید