جوهر پیشرفت و موفقیتهای علمی
دکتر فزیبا حسینی /دبیر سرویس آموزش ۲۳ مرداد ۰۳ 0۰11
زندگی پرتحول امروزی، نیازمند افرادیست که تفکر خود را خلاقانه پرورش دهند و برای گریز از سکون در راه نوآوری وخلاقیت[۱] با علاقه و شوق قدم بردارند. خلاقیت از برترین فعالیتهای ذهن[۲] آدمی است.که نهاد تعلیم وتربیت وظیفه پرورش و شکفتنه آن را برعهده دارد. از آن جا که آموزش پرورش وظیفه تعلیم وتربیت کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد میبایست به نوآوری، پویایی و پرورش خلاقیت آنان در امر آموزش توجه خاصی داشته باشد و به آن اهمیت دهد. معلمان و کارکنان مدارس نیز نقش اثربخشی در پرورش خلاقیت و فرصتهای اندیشیدن دانشآموزان دارند. معلمین روشنبین به تربیت دانشآموزان خلاق اهمیت میدهند. چه خوب است که به ذهنورزی و تفکر دانشآموزان در کلاس اهمیت داده شود و سعی گردد شوق یادگیری و خلاقانه زیستن را به آنان نشان دهند. در گذشته تصور میشد هوش و خلاقیت صرفا ارثی است. اما امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که خلاقیت یک مهارت است و میتوان با تربیت و آموزش افراد باهوش و خلاقتری تحویل جامعه داد. تصویر خلاقیت در DNA هر سلول زنده وجود دارد فقط باید بذر خلاقیت را پرورش داد تا بارور شود (قبادی، ۱۳۹۳ :۱۴). خلاقیت نقش بسزایی در زندگی بشر دارد، مدرسه نقش محوری در این رابطه دارد چرا که میتواند با استفاده از تکنیکهای خلاقیت حداقل جلوی کاهش خلاقیت در کودکان را بگیرد (همان :۱۵).
امید است که معلمان ، مربیان و استادان و نیز تمام افرادی که تلاش در امر تدریس و آموزش دارند به تفکر خلاق و اندیشههای بدیع در بین دانشآموز توجه نمایند. از آنجایی که خلاقیت جوهر پیشرفت و موفقیت های علمی است چه خوب است که کارکنان آموزشی با روشهای نوآورانه و مبتکرانه مسیری بگشایند که در آن مسیر انسانهای مبتکر، نو آور و خلاق را تربیت نمایند که قادر باشند نیازهای کشور را رفع و با ایدههای بدیع و اندیشههای خلاق خود آیندهساز کشور خود باشند.
منبع: قبادی ، زهرا ( ۱۳۹۳ ) تکنیک های خلاقیت و مدیریت تفکر ، انتشارات اسحاق ، چاپ اول.
[۱] creativity
[۲] mind