حجتالاسلام حریزاوی: امام خمینی(ره) با کدام اسلام زاویه داشت
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس ۲۰ بهمن ۹۷ 1۰29
[ad_1]
خبرگزاری فارس ـ تاریخ: همایش ملّی بعثت انقلاب اسلامی چهارشنبه در ساختمان آرشیو ملّی برگزار شد. در این همایش غلامرضا عزیزی رئیس پژوهشکده اسنادِ سازمان اسناد و کتابخانه ملّی، مجتبی سلطانی احمدی دبیر علمی همایش، حجتالاسلام روح الله حریزاوی معاون پژوهش و آموزش سازمان تبلیغات اسلامی و نیکنام حسینیپور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب به همراه ۱۸ نفر از تاریخپژوهان و محققان حوزه مطالعات انقلاب اسلامی به بیان نظرات و یا ارائه مقالات خود پرداختند.
لازم به ذکر است همایش ملّی بعثت انقلاب اسلامی با همکاری و همیاری مشترک مؤسسه تاریخ و فرهنگ دیار کهن، مؤسسه خانه کتاب، معاونت پژوهش و آموزش سازمان تبلیغات اسلامی و پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی برگزار گردید.
سلطانی احمدی: غفلت از ماهیتِ فرهنگی انقلاب برای آینده انقلاب اسلامی خطرناک است
مجتبی سلطانی احمدی دبیر همایش ملّی بعثت انقلاب اسلامی با هدف گزارش روند برگزاری این همایش گفت: انقلاب اسلامی ایران تجلی خواست همگانی ملّت ایران در برپایی نظامی نو بر پایه موازین اسلامی است. کسی که به عنوان مظهر و نماد خواست همگانی مردم، هدایت جریان انقلاب اسلامی را بر عهده گرفت مرجعی مردمی، شجاع و مبارز بود که توانست بر اساس آموزههای دینی، انقلاب اسلامی را به عنوان انتخاب عقلانی ملّت ایران به پیروزی برساند.
وی افزود: انقلاب اسلامی به اعتراف دوست و دشمن از مهمترین انقلابهای دنیا است که مشخصات و ویژگیهای مختص به خود را دارد. مهمترین مشخصه، اسلامی بودن آن است که ماهیت آن را از سایر انقلابها متمایز نموده است. از آنجاییکه اسلام دین فرهنگ است، انقلابی هم که بر آن اساس شکل گرفت باید ماهیت فرهنگی داشته باشد. شکلگیری انقلاب اسلامی و راهکارهای انتقال آموزههای آن فرآیندی فرهنگی داشت و هرگونه غفلت از این مسئله برای آینده انقلاب اسلامی خطرناک است. از اینرو، بررسی تاریخ انقلاب اسلامی از ابعاد و زوایای مختلف با رویکرد آسیبشناسانه امری ضروری است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: جهانگیری از جهانداری آسانتر است؛ و میتوان گفت انقلاب کردن از نگاه داشتن آن سهلتر است. بنابر نظر معلم و ایدئولوگ انقلاب اسلامی اُستاد مرتضی مطهری تنها با شناخت جنبههای گوناگون انقلاب و تحلیل صحیح و عمیق آن، امکان تداومبخشی به انقلاب و حفظ و نگهداری آن را خواهیم یافت. برای تحلیل انقلاب ایران، باید به مطالعه و تحقیق دربارهی ریشهها و علل انقلاب، هدفها و آرمانهای آن، افراد و گروههای مؤثر، نقش رهبری و تاکتیکهای آن، میزان فراگیری و گستردگی و نیز شعارهای انقلاب پرداخت.
این فعال فرهنگی درباره روند برگزاری این همایش گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران فراخوان همایش «بعثت انقلاب اسلامی» در مرداد ماه سال جاری در ۱۱ محور منتشر شد. پس از ارزیابی علمی و محتوایی بر اساس رویکردهای علمی پژوهشی ۱۶۵ چکیده توسط کمیته علمی همایش مورد تأیید واقع شد.
کتابِ مجموعه مقالات همایش در قالب چند جلد ان شاءالله با حمایت مؤسسه خانه کتاب و معاونت پژوهش و آموزش سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۹۸ رونمایی و منتشر خواهد شد.
در مجموع کتابِ چکیده مقالات همایش ملّی بعثت انقلاب اسلامی با مشارکت ۱۵۹ نویسنده و پژوهشگر در قالب ۱۶۵ چکیدهی مقاله سامان یافته است و مدارج علمی نویسندگان چکیده مقالات همایش به شرح ذیل میباشد:
۳۱ نفر عضو هیئت علمی، ۵۹ نفر دانش آموخته دکتری و دانشجوی دکتری، ۵۷ نفر کارشناس ارشد و دانشجوی کارشناسی ارشد، ۹ نفر کارشناس و دانشجویی کارشناسی و ۳ نفر دارای تحصیلات حوزوی.
سلطانی احمدی درباره چرایی نامگذاری این همایش تحت عنوان “بعثت” گفت: با عنایت به سؤال تعدادی از مخاطبان و همچنین برخی از محققان تاریخ انقلاب اسلامی دربارۀ چرایی نامگذاری فراخوانِ مقاله و همایش تحت عنوانِ «بعثت انقلاب اسلامی» باید گفت طبق تعریف ارائه شده در دایره المعارف بزرگ اسلامی بعثت در فرهنگ اسلامی به معنای برانگیختن و برگزیدن پیامبران از سوی خداوند برای هدایت مردم که آغاز رسالت هر پیامبر است میباشد. انقلاب اسلامی ایران نیز همانند بعثت پیامبران جنبه هدایتگری داشت، بهطوریکه آقا سید موسی صدر رهبر شیعیان لبنان یک هفته قبل از ربوده شدن مقالهای تحت عنوان “نداء الانبیاء” در روزنامه لوموند فرانسه چاپ کرد و به طور رسمی انقلاب اسلامی ایران را ادامه حرکت انبیاء خواند و امام خمینی را یگانه رهبر بزرگ این انقلاب و تنها جانشین پیامبران برشمرد.
همچنین استاد مرتضی مطهری می فرمایند: «اگر قرار باشد نظیری برای انقلاب اسلامی ایران پیدا کنیم، شاید بتوانیم انقلاب صدر اسلام را مثال بزنیم.»
همچنین بعثت در فرهنگ قرآنی به معنای عامل برانگیختن و رسانیدن به مرحلهای خاص از تکامل است که در آن نوعی تحول وجود دارد. انقلاب اسلامی ایران نیز سرآغاز تحولی مهم در دنیای دوقطبی آن زمان بود که با شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی نظم استکباری حاکم بر دنیا در قالب دو اردوگاه کمونیستی و لیبرالیستی را به چالش جدی کشید. در واقع انقلاب اسلامی ایران به اراده الهی، خدا را به عرصه عمومی برگرداند.
این نویسنده کتابهای تاریخی در ادامه گفت: بعثت رسول الله (ص) در چهل سالگی ایشان روی داد. بیشتر انبیای الهی در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند و عدد ۴۰ دارای جایگاه برجستهای در فرهنگ دینی و روایی ماست. موسی کلیم الله چهل شب در میعادگاه به عبادت پرداخت. این عبادت در قُرب معنوی و زندگی وی بسیار تأثیرگذار بود. برخی بر این باورند انسانها معمولا در چهل سالگی به رشد و کمال عقلی رسیده و زمینه مسئولیتپذیری در این مقطع سنی بیشتر ظهور و بروز میکند. انقلاب اسلامی ملّت ایران نیز امسال با گذر از پستی و بلندیها و فتنهها و توطئههای خارجی و داخلی چهل ساله میشود. سال چهلم، سال پختگی، تثبیت و بلوغ انقلاب اسلامی است. تازه اول راه رسالت است. تازه بعثت انقلاب فرا رسیده است.
همچنین در همه جای قرآن انتساب بعثت، به «الله» است و این مسئله نشان از تسلط مطلق اراده و برنامۀ خدا در ادارۀ جهان هستی است. جایگاه دین و ارزشهای توحیدی در انقلاب اسلامی ایران آن اندازه برجسته است که برخی محققان و روزنامهنگاران در توصیف انقلاب ملت ایران از اصطلاح «انقلاب به نام خدا» استفاده کردند. کلر بریه و پیر بلانشه دو تن ز خبرنگاران روزنامه لیبراسیون کتابی تحت این نام در توصیف و تحلیل انقلاب اسلامی ایران منتشر نمودند.
حجت الاسلام حریزاوی: انقلاب اسلامی ایران، نسخه دوّم بعثت رسولالله (ص) است
حجتالاسلام روحالله حریزاوی، معاون پژوهش و آموزش سازمان تبلیغات اسلامی در این همایش گفت: انقلاب اسلامی ایران، نسخه دوم بعثت رسولالله (ص) است. امام خمینی در نجف اشرف فرصت تبیین نگاه خود در حوزه حکومت دینی را پیدا کرد. ایشان در کتاب ولایت فقیه خود معتقد هستند: «اسلام دین مجاهدان است» و در این کتاب اساسِ مبانی اسلامی را که انقلاب اسلامی از آن ایجاد شد را بیان کردند.
وی افزود: امام خمینی با اسلام متحجر و اسلام سکولار زاویه داشت. امام خمینی معتقد به اسلام ناب بود که بنا و اصولش توحید، عدالت و کرامت انسانی است. سازمان تبلیغات اسلامی در رویکرد جدیدش ترویج اسلام انقلابی را در دستور کار دارد. ما بر اساس این رویکرد جدید برنامههای مردمی مانند این همایش را مورد حمایت قرار میدهیم. انقلاب اسلامی ایران، نسخه دوم بعثت رسولالله (ص) است. در انقلاب اسلامی شاهد اتحاد و همدلی گسترده و جامعِ ملت، مرجعیت و گروههای مرجع اجتماعی هستیم.
حریزاوی در ادامه پیشنهادی ارائه داد و گفت: پیشنهاد من برای گامهای بعدی این است که به «بعثتِ بعثت انقلاب اسلامی» توجه کنیم و به بنیادهای نظری که موجب شکلگیری انقلاب اسلامی شد نظر جدیدی داشته باشیم. همچنین باید نسبت میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی را مورد بررسی نظری و محوایی جدی قرار بدهیم.
نیکنام حسینی پور: باید با رویکرد فرهنگی و ابزارهای جدید مفاهیم و ارزشهای انقلاب را به نسل جدید منتقل کنیم
نیکنام حسینیپور، مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب در این همایش گفت: انقلاب اسلامی در حوزه گفتمانسازی گفتمان جدیدی را در حوزه نظری و اندیشهای در جهان اندیشه وارد کرد. تولید آثار فراوان در حوزه انقلاب اسلامی حکایت از اهمیت فراوان انقلاب اسلامی دارد.
وی افزود: هویتسازی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در ایران است. نقش پایگاههای انقلاب اسلامی مانند مساجد و مدارس اسلامی در فرایند شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی است و اکنون باید با رویکرد نقادانه میزان تأثیرگذاری این پایگاهها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.
حسینیپور ادامه داد: ما باید با رویکرد فرهنگی و ابزارهای جدید مفاهیم انقلاب اسلامی را به نسل جوان منتقل کنیم. هم اکنون نیز خانه کتاب آمادگی فعالیت در حوزه کتابشناسی انقلاب اسلامی را با دستاندرکاران همایش ملّی بعثت انقلاب اسلامی را دارد. خانه کتاب از باب وظیفه سازمانی و توجه به پژوهش در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی طبق نظر مقام محترم وزارت و معاون فرهنگی وزارت ارشاد با این همایش همکاری کرد و انشاءالله مجموعه مقالات این همایش را چاپ خواهد کرد.
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع