» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » حقانی: استکبارستیزی از مؤلفه‌های انقلابی‌ بودن آیت‌الله طالقانی است
سینما و تئاتر

حقانی: استکبارستیزی از مؤلفه‌های انقلابی‌ بودن آیت‌الله طالقانی است

۲۰ شهریور ۹۵ 1۰8

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، سی و هفتمین سالروز رحلت آیت‌الله طالقانی در کتابخانه آیت‌الله طالقانی عصر امروز با حضور مهدی طالقانی فرزند آیت‌الله طالقانی، موسی حقانی مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و جمعی از بازیگران سریال «معمای شاه» و علاقه‌مندان به آن مرحوم برگزار شد.

مهدی طالقانی طی سخنانی کوتاه اظهار داشت: این خانه که در بعد از انقلاب تبدیل به کتابخانه شده است برای من همه‌اش خاطره است چون بهترین دوران زندگی من در این خانه شروع شده است.

وی افزود: در سال‌هایی ۴۱ و ۴۲ که مرحوم پدر به دلیل فعالیت انقلابی دستگیر شده بود من حدود ۱۲ یا ۱۳ سال داشتم و بعد از آزادی پدرم دوستان گفتند خانه قبلی ما در امیریه تهران برای آیت‌الله طالقانی کوچک است به همین دلیل خانه امیریه تهران را به مبلغ ۲۱ هزار تومان فروختیم و مادرم یک خانه در نقطه دیگر از تهران داشت که آن را هم فروختیم و به کمک جمعی از کسبه خیابان استامبول ۹۱ هزار تومان پول جمع‌آوری کردیم و این خانه را خریدیم.

مهدی طالقانی ادامه داد: آبان‌ماه سال ۵۷ آیت‌الله طالقانی از زندان آزاد شد و بعد مردم دسته دسته به دیدار پدر می‌آمدند و پدرم برای گروه‌های مختلف در همین خانه سخنرانی می‌کرد تا آنجا که دیگر ما نمی‌توانستیم در این خانه زندگی کنیم برای همین به یک آپارتمان ۸۰ متری نقل مکان کردیم و این خانه به مرکز هدایت انقلاب تبدیل شد و سهم مهمی در شکل‌گیری انقلاب داشت.

موسی حقانی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی به مؤلفه‌های انقلابی بودن آیت‌الله طالقانی پرداخت و گفت: یکی از چهره‌های مؤثر انقلاب اسلامی آیت‌الله طالقانی است که وقتی آثار ایشان را امروز مرور می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بسیار از افکار و اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی پس از گذشت ۳۷ از انقلاب اسلامی هنوز تبیین نشده است و به همین دلیل گروه‌های مختلف سعی می‌کنند خودشان را به آیت‌الله طالقانی منسوب کنند.

وی افزود: آنچه در اندیشه طالقانی بسیار برجسته است باور به اندیشه اسلامی و حقانیت اسلام است. این بخش از اندیشه آیت‌الله طالقانی بسیاری از روشنفکران را به چالش می‌طلبد. چون بعدها بسیاری از این انقلابیون به این نتیجه رسیدند که دین قادر به اداره جامعه نیست.

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت:‌ قرآن و آموزه‌های قرآنی در زندگی روزانه آیت‌الله طالقانی نقش مؤثری داشت و ایشان بر این آموزه‌ها تأکید داشت و آیت‌الله طالقانی بر هدف تأکید می‌ورزید چون نداشتن هدف انسان را به عملگرایی می‌کشاند و بعد از آزادی از زندان در پی تبیین قبل از حرکت بود شاید به نوعی آینده سازمان مجاهدین خلق(منافقین) می‌دید کسانی که مدعی امپریالیسم‌ستیزی بودند امروز به دامان امپریالیسم افتاده‌اند.

وی ادامه داد: امروزه برخی از انقلابیون دیروز در پی عادی‌سازی با غرب امپریالیسم هستند و در پی الگوی توسعه غربی رفتند که این از اهداف انقلاب اسلامی دور است.

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه اگر به آثار آیت‌الله طالقانی رجوع کنیم که آیت‌الله طالقانی به اصول انقلابی پایبند بود، گفت: هرچند انسان در طول زمان تغییر می‌کند اما آیت‌الله طالقانی و بسیاری از انقلابیون اصیل بر اصول پایبند بودند و معتقد بودند دین پاسخگوی نیازهای انسان امروزی است.

موسی حقانی گفت: آیت‌الله طالقانی هدف را بسیار بلند گرفته بود و هدف را استقرار توحید در جهان می‌دانست. وقتی هدف را بالا بگیرید با چند تشر استعمار در جا نمی‌زنید.

وی افزود:‌ از دیگر مؤلفه‌های اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی ایمان به نصرت الهی بود فقط با این نگاه می‌توان با تمدن غربی و تجددگرایی مبارزه کرد. مؤلفه بعدی ایشان ناچیز شمردن شوکت دشمن است. بحث بعدی رعایت الزامات انقلابی بودن است و یکی از الزامات انقلاب ساده‌زیستی است که آیت‌الله طالقانی رعایت می‌کرد. اگر روزی که به مجلس خبرگان قانون اساسی رفت روی زمین نشست پیام داشت که نباید یک انقلابی لذایذ زندگی دل ببندد.

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران  در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر مؤلفه آیت‌الله طالقانی جهانی بودن انقلاب اسلامی ایران است اگر قرار بود منطق غربی‌ها را بپذیریم لزومی وجود نداشت که انقلاب کردیم.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/TENNVR

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید