«خانم یایا» به سابقه بازیگرانش لطمه میزند
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس ۲۴ آبان ۹۷ 2۰36
[ad_1]
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، موضوع اکران شبه کمدیهای سینمای ایران، چند وقتی است که اعتراض بسیاری از منتقدان قدیم و جدید سینما را دربر داشته است. منتقدانی که علت اعتراضشان به اینگونه فیلمها را بیارزش بودن و نداشتن عناصر زیبا شناسانه بوده است.
سید ضیاء هاشمی رئیس هیئت مدیره شورای عالی تهیهکنندگان، در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، درباره اکران فیلمهای کمدی گفت: توفیق فیلمهای کمدی در گیشه و استقبال مخاطبان از این ژانر را نمیتوانیم نادیده بگیریم. با تعریفی که از فیلمهای کمدی وجود دارد فقط جهت انبساط خاطر مخاطبان این دسته از فیلمها ساخته نمیشوند، برخی از آثار لایههای عمیقتری دارند.
وی ادامه داد: فیلمهای کمدی تلاش میکنند با مخاطب ارتباط احساسی برقرار کنند؛ اما طنز مقوله کاملاً متفاوتی است و این دو مقوله گاهی به اشتباه یکسان انگاشته میشوند و تعریف غلطی از طنز ارائه میشود. طنز معمولاً با گزش همراه بوده و ما به ازاهای مسائل روز را در یک اثر میتوان یافت به عنوان مثال آثار چارلی چاپلین قالب طنز داشته و نقد شرایط را به صورت طنازانه بیان میکند. یعنی همان گونه که لبخند به لب مخاطب نقش میبندد قطره اشکی هم به همراه دارد. بنابراین مرز باریکی وجود دارد که میتواند طنز را به قهقرا بکشاند و یا کمدی را دچار بیتعریفی کند.
رئیس هیئت مدیره شورای عالی تهیهکنندگان بیان کرد: کمدی همیشه و در همه حال مخاطب خود را داشته و یک ژانر تثبیت شده در تمام دنیا است، این را میتوان از فروش فیلمهای کمدی در سینمای هالیوود هم یافت. شاید برخی از فیلمهای کمدی استانداردهای لازم این گونه از سینما را رعایت نکنند که با توجه به درجهبندی که برای فیلمها لحاظ میشود این مسئله مرتفع شده و خانوادهها برای دیدن آثار کمدی نیز حق انتخاب دارند و میتوانند نظارت دقیقی بر دیدن فیلمها توسط فرزندانشان داشته باشند و با سیستم جدید (درجهبندی سنی)، خانواده میتواند انتخاب کند که کدام فیلم کمدی را در زمان اکران ببیند. اینکه همه کمدیها را به یک چوب که «میفروشند، پس سطحی هستند» برانیم، کاری بیهوده است.
وی افزود: همیشه فیلمهای کمدی نتوانستند نظر مخاطب را تامین کنند. اگر جدول فروش فیلمها را مرور کنیم خواهیم دید سینمای کمدی هم توسط مخاطب انتخاب میشود و هر کمدی نمیتواند نظر مخاطب را تامین کند. درباره فیلم اجتماعی و دیگر گونهها هم این معادله صدق میکند. انتخاب آثار در هر گونهای توسط مخاطب صورت میگیرد و مخاطب است که حرف اول و آخر را در سینما میزند.
* «خانم یایا» به سابقه بازیگرانش لطمه میزند
هاشمی خاطر نشان کرد: در کمدیهای اکران شده فیلم سینمایی «خانم یایا» ساخته عبدالرضا کاهانی برای بسیاری سوال برانگیز است، این نکته را باید گوشزد کنم کارگردان اثر تاکید دارد که فیلم کمدی نیست؛ اما از ستارگان آثار کمدی برای بازی در این فیلم استفاده کرده است اینکه بازیگران تشخیص دادند که خود را در عرصه دیگری محک بزنند و خود را در بوته نقد مخاطب قرار دهند امری است که باید خود پاسخگو باشند؛ اما مخاطب به دلیل حضور بازیگران مطرح سینمای کمدی وارد سالن میشود و فیلم دلخواه خود را نمییابد. به نظرم در وهله اول به سابقه و برند بازیگران کمدی این فیلم لطمه میزند و در درجه بعدی فیلمساز مورد نقد قرار میگیرد، زیرا بازیگران هستند که نقش را خوانده و انتخاب کردند و به دلیل حضور بازیگران، مخاطب فیلم را انتخاب کرده و اینجاست که قضاوت مخاطب نسبت به بازیگران این عرصه تغییر میکند.
وی بیان کرد: سینمای ایران سینمای نجیبی است و سینمای کمدی هم از گونههایی است که توان جذب مخاطب را دارد طبیعتاً بخشی از سینمای ایران به دلیل اشتیاق مخاطب به دیدن آثار کمدی علاقهمند به ساخت آثاری از این دست خواهند بود که نباید به آن خرده گرفت و در نهایت مخاطب سینما که از فهم و شعور بالایی برخوردار است تصمیم میگیرد و انتخاب میکند کدام فیلم را در سالن تاریک سینما دنبال کند و خود را به فضای فیلم بسپارد.
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع