«سیناپس» باید به گونهای باشد که یک بچه ۵ ساله هم متوجه آن شود
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس
3 شهریور 95
4۰20
[ad_1]
به گزاش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» فرهاد توحیدی در کارگاه مبانی اولیه سینمای داستانگو که با حضور دانشجویان پزشکی، هنرجویان هنر و علاقهمندان به فیلمنامه نویسی برگزار شد، با بیان اینکه آثار دانشجویی که داوری کرده در بخش مستند بسیار رضایت بخش و در بخش داستانی از کیفیت متوسط به بالا برخوردار بودهاند گفت: گاه به نظر میرسد در بین دانشجویان و هنرجویان این رشته سوء تفاهم و بدفهمیهایی درباره تفاوت داستان و پیرنگ وجود دارد که البته ترجمه هایی که از این کلمه ها شده در این سوء تفاهم بی تقصیر نبودهاند.
توحیدی که سالهاست کلاسهای فیلمنامه نویسی مختلفی را برگزار کرده از غلطهای رایج در بین هنرجویان مثال زد و عنوان کرد: گاهی میبینم دانشجویان میگویند سیناپس فیلممان را نوشتهایم در حالی که منظورشان سکانس بندی است و اگر متوجه این اشتباه نشوند و به این اعتبار آن را برای کمپانی در خارج از کشور بفرستند با شکست و تمسخر روبرو میشوند.
این فیلمنامه نویس «سیناپس» را خلاصه داستانی دانست که در یک یا دو پاراگراف بیان می شود و به قدری ساده نوشته می شود که اگر برای کودک پنج سالهای خوانده شود آن را به طور کامل میفهمد.
بخش دیگر این کارگاه به ایده پردازی اختصاص داشت که توحیدی ر توضیح آن گفت: ایده نه از مصرف ریتالین میآید و نه فرشته الهامی هست که بر شما مثل شاعران نازل شود. ایده میتواند از یک گفتگو و یا دیدن یک تصویر به ذهن برسد ضمن اینکه در دنیای درون هر کسی انباری از داستانهای بسیاری است که میتواند ایده اولیه نوشتن داستان یا ساختن فیلم باشد.
توحیدی فیلمنامه نویس را بعد از مرحله بدست آوردن ایده یک معمار دانست و ادامه داد: فیلمنامه نویسان معماران اولیه سینما هستند چرا که پیش از آنها چیزی برای کارگردانی، بازی، ساخت موسیقی، تدوین و … وجود ندارد و تنها کسی که یک کاغذ سفید وحشتناک دارد فیلمنامه نویس است.
نویسنده فیلم امکان مینا با بیان اینکه سفارشی بودن موضوع هم میتواند بستری برای خلق یک ایده باشد خاطرنشان کرد: ساخت فیلم سفارشی مشکلی ندارد به این شرط که موضوع سفارش داده شده را درونی بکنید و آن را از دیدگاه خودتان بیان کنید اما اگر فقط سفارش را مبنای کار خود قرار دهید فیلمی میسازید که به شعار ختم میشود.
داور بخش دانشجویی جشنواره سلامت با اشاره به این موضوع که هیچ چیز نویی در دنیا نیست و حتی قدیمی ترین اسطوره ها هم تکرار اسطوره ای قدیمیتر از خود است گفت: در دنیایی که همه داستان ها تکراری است تنها فرم های تازه بیان است که داستانها را دوباره خواندنی و جذاب میکند.
وی همه فیلمنامه ها را دارای ساختاری خطی دانست و با اشاره به فیلم« ۲۱ گرم»، گفت: این فیلم که در زمان خود بسیار مورد توجه قرار گرفت داستان خطی روشنی داشت که تنها در فرم تفاوت داشت و اتفاق ها به صورت موازی نشان داده میشدند.
توحیدی از حاضرین در این نشست خواست که اگر میخواهند در زمینه فیلمسازی کاری انجام بدهند به بهانه اینکه رشته اصلیشان نیست از ساخت بهترین کاری که میتوانند انجام بدهند ،شانه خالی نکنند.
این نویسنده سینما با نقل قولی از همینگوی در ادامه کارگاه خاطرنشان کرد: همینگوی میگوید نسخه اول را با قلب بنویسید و این حرف یعنی تازه از نسخههای بعدی و بازنویسی است که کار جدی شروع میشود.
فرهاد توحیدی در پایان به مثلث جذب مخاطب اشاره کرد و گفت: برانگیختن کنجکاوی، همدردی و تعلیق از جمله مواردی است که رعایت و در نظر گرفتن آنها می تواند به موفقیت فیلم کمک کند.
کارگاه های آموزش فیلم سازی تا پنج شنبه چهارم شهریور ادامه دارد.
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع