شرکت ۲۰۰ دانشجوی خارجی در آزمون پایانی هشتاد و سومین دوره دانشافزایی زبان فارسی
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس ۶ شهریور ۹۵ 4۰15
[ad_1]
به گزارش خبرگزاری تسنیم، برنامههای آموزشی هشتاد و سومین دوره دانشافزایی زبان و ادبیات فارسی که به همت بنیاد سعدی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با برگزاری آزمون پایان دوره در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رسید.
شهناز احمدی قادر، مسئول آموزش دوره دانشافزایی فارسی آموزان، درباره نحوه برگزاری آزمون پایان دوره گفت: در این آزمون پس از پاسخ به سوالات کتبی چهار گزینهای، فارسیآموزان در آزمون نگارش حضور یافتند و سپس در آزمون شفاهی گفتار به سوالات استادان پاسخ دادند. بلافاصله پس اتمام آزمون، تصحیح برگههای امتحانی فارسیآموزان در دستور کار مدرسان قرار گرفت و نمره فارسیآموزان در کارنامهی آنها ثبت شد.
وی ادامه داد: آزمون چهار گزینهای دارای ۵۰ سوال تستی بود، که فارسیآموزان باید از بین چهار گزینه، یک گزینه را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب می کردند. در آزمون نگارش نیز فارسی آموزان باید از بین چهار موضوع پیشنهادی، یک موضوع را انتخاب و مطلبی با ۱۲۰ تا ۱۵۰ واژه برای می نوشتند.
احمدی قادر یادآور شد: آزمون گفتار برای هر زبانآموز با حضور دو ارزیاب انجام شد که فارسی آموز باید در ۱۰ دقیقه به سؤال ارزیاب به صورت شفاهی پاسخ می داد ضمن آنکه آزمون گفتار صرفاً به صورت تکگویی و پرسش و پاسخ نیست بلکه ارزیاب با فارسی آموز وارد گفتوگو میشود و در نهایت به قدرت درک فارسیآموز و همچنین کاربرد درست مؤلفه دستوری و سطح بکارگیری واژه، نمره جداگانه داده میشود.
احمدی قادر درباره علت استفاده از دو ارزیاب برای آزمون نگارش و گفتار گفت: به جهت اینکه آزمونهای تولیدی سلیقهای است، امکان دارد که نمرهی یک ارزیاب خیلی دقیق نباشد به همین دلیل از دو ارزیاب استفاده میکنیم و نهایتا میانگین نمرهها، به عنوان نمره نهایی آن فارسیآموز در نظر گرفته میشود.
وی درباره سطحبندی فارسیآموزان و منابع درسی بکار گرفته شده در این دوره نیز اظهار کرد: فارسیآموزان در شش سطح پایه، میانی، پیشمیانی، فوقمیانی، پیشرفته و یک سطح فوق پیشرفته دستهبندی شده بودند. با توجه به تجارب سالهای گذشته در پنج سطح منابع درسی تعریف کردیم و مورد استفاده قرار گرفت.
وی اضافه کرد: فارسیآموزان سطح فوق پیشرفته، باید کارهای پروژهای انجام دهند و مقاله و سفرنامه بنویسند. آنها همچنین طی چند جلسه با استادان برجسته، دورههای آموزشی را گذراندند و از اماکن مختلف مثل کتابخانهها بازدید کردند. ما متناسب به نیاز و انتظارات خود آنها، برای این گروه از فارسیآموزان، برنامهریزی کرده بودیم.
مسئول آموزش در پایان گفت: تأکید ما بیشتر روی مسئله ارتباط بود و ما روی آن خیلی کار کردیم و نهایتاً از چهار مهارت نوشتن، خواندن، شنیدن و گفتن، آزمون گرفته شد.
قرار است در مراسم اختتامیه علاوه بر گواهی حضور در دوره، کارنامهای که در آن نمرههای تعیین سطح، نمرههای آزمون پایان دوره و یک نمودار رشد مهارت زبان آموزان، که حاصل مقایسه دو آزمون تعیین سطح ابتدایی و پایانی است، به فارسیآموزان داده شود.
بنابراین گزارش، در طول برگزاری دوره دانش افزایی و کلاس های آموزشی، فارسی آموزان سطح پیشرفته و فوق پیشرفته از حضور نویسنده مطرح ادبیات کودک و نوجوان کشور، هوشنگ مرادی کرمانی نیز در کلاس خود بهره مند شدند و با وی به گفتگو پرداختند. مرادی کرمانی نیز تعدادی از کتاب های امضاء شده خود را به فارسی آموزان هدیه کرد.
فارسی آموزان حاضر در این دوره از دانشافزایی زبان فارسی، در ادامه برنامه های فرهنگی و گردشگری خود به اصفهان سفر کردند تا بازدیدی از اماکن گردشگری و تاریخی پایتخت فرهنگی کشورمان داشته باشند.
هشتاد و سومین دوره دانشافزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسیآموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع