[ad_1]
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرصتی دست داد تا در آخرین روزهای استانداری مجید خدابخش در آذربایجانشرقی به سراغش برویم و شاید آخرین گفتوگوی خود را با این مدیر بازنشسته در پست مقام ارشد دولتی ترتیب دهیم؛ قطعا مطالعه این گفتوگوی صمیمانه خالی از لطف نخواهد بود.
**گشایش ال.سی ۱۰۰ میلیون دلاری کارخانه ذوب مس در سونگون
فارس: لطفا در ابتدا بفرمایید در این یک سالی که گذشت چه کردید برای آذربایجانشرقی؟
وقتی وارد استان آذربایجانشرقی شدیم سند تدبیر توسعه استان را پیش رو داشتیم که همان هفتههای اول قرار بود بازنگری شود. با مطالعه این سند متوجه شدیم باید در چهار بخش انرژی بیشتری صرف شود. در واقع اولویتهای اصلی کارمان را در این چهار بخش دستهبندی کردیم.
بخش اول مربوط به زیرساختها بود و عمدتا راهآهن میانه به تبریز. راهها شامل جادههای تبریز – اهر، اتوبان مرند- تبریز- بازرگان، بزرگراه تبریز- سهند، جاده بستانآباد – سراب، مراغه به هشترود و جاده ارومیه به تبریز که از طریق ایلخچی و کنارگذر جنوبی تبریز به موازات اتوبان شهید کسایی احداث میشود، مهمترین پروژههای این بخش به شمار میرفتند. همچنین در مورد زیرساختها مسئله کمبود برق استان مطرح بود و ما پیگیری احداث نیروگاه هریس، نیروگاههای کوچک، پراکنده و خورشیدی و بحث انتقال گاز از میاندوآب به پتروشیمی تبریز و اجرای پروژه پتروشیمی تبریز را در اولویت قرار دادیم. اولویت دیگر ما در بحث زیرساختها پروژه متروی تبریز بود که هم از منظر زیستمحیطی و هم از منظر رفاه شهروندان جزو پروژههای اولویتدار محسوب میشود.
در بخش دوم بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار قرار دادیم و یک سری از واحدها نیمهتعطیل و یا بحرانی را تعیین تکلیف کردیم. بعلاوه حل مشکلات بنگاههای اقتصادی موجود با دستگاهها و سازمانها، مسائل مربوط به سرمایهگذاران داخلی و خارجی و حمایت از موضوع سرمایهگذاری و صنایع دانشبنیان را با برگزاری جلسات متعدد مجدانه پیگیری کردیم. راهاندازی کارخانه ذوب مس در معدن سونگون نیز از دیگر اولویتها بود که هفته گذشته گشایش LC آن به میزان ۱۰۰ میلیون دلار محقق شد و باید ماشینآلات مورد نیاز به محل انتقال یافته و کار خود را شروع کنند. همچنین شاهد گشایش ال.سی ۱۷۵ میلیون دلاری برای صنعت خودرو بودیم.
محور سوم فعالیتهای ما بحث تبریز ۲۰۱۸ بود. در ارتباط با این رویداد حمایت از احداث هتلها و تورگردانها و اجرای یک سری از رویدادهای فرهنگی و ورزشی بینالمللی در شهر تبریز و حمایت از موضوع بومگردی را دنبال میکنیم. ضمن اینکه دعوت از آقای رئیسجمهور برای حضور در مراسم افتتاح رسمی تبریز ۲۰۱۸ و پیگیری حضور ایشان در این مراسم از جمله عملکردهای موثر ما محسوب میشود.
محور چهارم بحث احیای دریاچه ارومیه بود که هم پیگیری بودجههای ملی و هم برگزاری جلسات فرهنگی و اجتماعی با سازمانهای مردمنهاد و جلب همراهی و مشارکت آنها با مردم در بحث تغییر الگوی کشت، استفاده از روشهای نوین آبیاری، صرفهجویی در مصرف آب و در مجموع اجرای طرحهای احیای دریاچه را در برنامه قرار دادیم.
**تامین مواد اولیه مهمترین دغدغه صنعت فرش آذربایجانشرقی
فارس: آیا در جهت توسعه صنعت فرش استان و رفع مسائل مبتلابه این صنعت اقداماتی انجام دادهاید؟
ما جلسات متعددی را با فعالان صنعت فرش برگزار کردیم. اصلیترین مسئله فعالان این عرصه ماده اولیه است. ماده اولیه فرش و سایر صنایع را عمدتا تجار بخش خصوصی باید وارد کنند. پیشنهاد دادیم در استان خود اتحادیه فرش ورود یابد و مواد اولیهای که وارداتی است و بخشی هم داخلی است، تامین شود تا اشتغال فرش حفظ شود.
مسئله بعدی فرش در استان ما تعدد متولیان فرش است که باید اینها یکسانسازی شوند. دولت در این عرصه بیشتر نقش نظارتی دارد و با ارائه تسهیلات خوداشتغالی برای واحدهایی که میتوانند به عنوان کارگاه فعالیت کنند و یا تسهیلات ارزانقیمت در مناطق روستایی از فعالان این صنعت پشتیبانی و حمایت میکند.
خوشبختانه صنعت تابلوفرش سردرود شناسنامهدار و ثبت جهانی شد. این هنر صنعت نیز دارای اشتغالزایی و ارزش افزوده مطلوبی است.
**تاکنون ۱۲ باز از راهآهن میانه- تبریز بازدید کردهام
فارس: در مورد آخرین وضعیت پروژه مهم و حیاتی راهآهن میانه- تبریز صحبت کنید.
همانطور که اشاره کردید راهآهن میانه-تبریز از مهمترین و اولویتدارترین پروژههای استان به شمار میرود. در این یک سال حداقل ۱۲ بار از این پروژه بازدید کردم. بنده وقتی وارد استان شدم ریلگذاری پروژه حدود پنج کیلومتر پیش رفته بود و در این یکسال نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر ریلگذاری پروژه تمام شد و به بستانآباد رسید و در حال حاضر هم آماده تردد است؛ منتها باید ایستگاه بستانآباد تکمیل شود و تلاش میکنیم ادامه مسیر از بستانآباد به تبریز هم به سرعت پیش رود.
وقتی حدود سه ماه پیش دکتر نوبخت برای بازدید از راهآهن میانه- تبریز تشریف آوردند درخواست تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان پول نقد را برای خرید ورق پلهای مسیر مطرح کردیم و هفته گذشته دستور پرداخت ۷۰ میلیارد تومان برای خرید ورق صادر شد. ما میتوانیم با این پول ورق مورد نیاز پل را تا ورودی باسمنج خریداری کنیم. اگر این اتفاق بیفتد بخشی از پروژه میتواند قابل افتتاح باشد.
خوشبختانه پروژه با سرعت مطلوبی پیش میرود و از بستانآباد به تبریز در شبلی تونلی به طول سه و نیم کیلومتر آماده است و بقیه قسمتها را هم پیمانکار کار میکند. در این یکسال پیشرفت این پروژه بیش از حد انتظار بود.
در زمینه راه، حمل و نقل و ترابری جاده تبریز- اهر از مهمترین پروژهها بود که ماه گذشته در هفته یکبار از این پروژه بازدید میکردیم تا از نزدیک در جریان روند پیشرفت آن قرار گیریم. محدودیت منابع و مشکلاتی مثل افزایش قیمت قیر موجب میشد تا روند پیشرفت پروژه بسیار کند باشد ولی هفته گذشته که برای بازدید رفته بودیم ۱۳۵ دستگاه ماشینآلات مشغول بودند. امسال آسفالت ۳۱ کیلومتر از مسیر به پایان میرسد و رفت و آمد در این مسیر شروع میشود. ۱۵ کیلومتر هم سال آینده تکمیل میشود. ۱۰ کیلومتر از مسیر خواجه- ورزقان هم هفته بعد آماده افتتاح و بهرهبرداری میشود.
پروژه سرمایهگذاری و مشارکتی ۱۰۰۰ میلیاردی تبریز- مرند
فارس: سایر پروژههای نیمهتمام مربوط به راه و ترابری استان از جمله جاده تبریز- اهر، آزادراه تبریز-سهند، جاده مراغه- هشترود و غیره را به کجا رساندید؟
در مورد پروژه مشارکتی آزادراه تبریز به سهند پیمانکار پروژه مشغول عملیات اجرایی است.
پروژه سرمایهگذاری و مشارکتی جاده تبریز به مرند در حال اجرا بوده و یک پروژه هزار میلیارد تومانی است که ۶۰ درصد توسط سرمایهگذار و ۴۰ درصد توسط دولت تامین میشود.
جاده مراغه-هشترود هم در حال اجرا بوده و بخشی از مسیر آسفالت شده است؛ در مجموع در پروژههای راه و راهآهن در این یک سال شاهد یک جهش بودیم و این پروژهها شتاب گرفتهاند و جزو اولویتهای اصلی مدیران استان، نمایندگان و وزرا قرار گرفتند.
فارس: لطفا از روند پیشرفت متروی تبریز هم بگویید.
اجرای سریع خط یک متروی تبریز در ادامه مسیر میدان ساعت به طرف لاله مورد تاکید ما است و دستگاه TBM خط دو نیز خریداری و وارد کشور شد که این دستگاه میتواند پیشرفت خط دو را تا دوبرابر افزایش دهد.
مراحل تهیه ارز خط یک و دوی مترو را طی کردهایم. فرایند تخصیص اوراق مشارکت به میزان حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای خط یک طی شده و حدود ۳۵۰ میلیون دلار نیز باید برای خط دو تامین اعتبار شود. در مجموع تامین منابع ارزی و ریالی مترو در اولویت است و مرتبا مورد پیگیری قرار میگیرد.
** بهداشت و درمان از دستگاههای موفق استان به شمار میرود
فارس: عملکرد استان را در زمینه بهداشت و درمان چطور میبینید؟
در زمینه بهداشت و درمان اتفاقات خوبی در استان افتاده است. در این مدت سعی کردیم فضاهای درمانی که در برخی موارد کهنه و قدیمی بودند بهبود یابند. در زمینه احداث بیمارستانهای جدید۵۵۰ تخت توسط آقای مردانی آذر و ۲۵۰ تخت نیز توسط آقای نوبری در استان احداث میشود. بیمارستان ۱۰۵۰ تختخوابی تبریز با مشارکت بخش خصوصی نیز در حال اجرا است. در جهت تامین نیروی انسانی متخصص مناطق محروم امسال ۵۴ نفر به این مناطق اعزام شدهاند و بیش از ۱۲۰ دستگاه آمبولانس جدید در مراکز اورژانس ۱۱۵ توزیع شده است. در مجموع بهداشت و درمان از دستگاههای موفق استان به شمار میرود.
**از دست دادن مهندس مقیمی بدترین خاطره خدابخش در آذربایجانشرقی
فارس: بهترین و بدترین خاطرهتان را از حضور خود در آذربایجانشرقی تعریف کنید.
بهترین خاطرهام حضور آقای رئیسجمهور در مراسم افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ بود که در آن سفر پیشنهاد دادیم به صورت سرزده از دو بازار تبریز بازدید کنند که بازدید از بازار کفش را پذیرفتند و بازدید سرزده ایشان از بازار کفش تبریز به نتیجه مثبتی منجر و شهرک کفش تبریز تعریف شد. در حال حاضر مقدمات اجرائی این پروژه شروع شده و معتقدم راهاندازی این شهرک خدمت بزرگی به زنجیره کفش تبریز و برندسازی آن خواهد بود. به طوری که شرکتهای ایتالیایی به میزان یک و نیم میلیون یورو در زمینه آموزش و تجهیز کارگاههای مستقر در این شهرک سرمایهگذاری کرده و در جهت ایجاد آزمایشگاه پایه چرم در آن نیز اعلام آمادگی کردهاند که اتفاق بسیار بزرگی است و قطعا منجر به ایجاد اشتغال و ارزشافزوده بیشتر در صنعت کفش خواهد شد.
فارس: در مورد امتیازات استان آذربایجانشرقی صحبت کنید.
استان آذربایجانشرقی از امتیازات متعدد و متنوعی برخوردار است که سابقه فرهنگ، ادب و تمدن استان و در کنار آن سابقه تجارت و صنعت از جمله این امتیازات به شمار میروند. این دو امتیاز همواره دست در دست هم دادهاند تا آذربایجانشرقی بتواند به لحاظ اقتصادی و اجتماعی شکوفا شود.
**لزوم تلاش در جهت تولید محصول نهایی در داخل استان
فارس: به نظر شما برای اینکه آذربایجانشرقی به جایگاه شایسته و بایسته خود برسد چکار باید کرد؟
معتقدم برای اینکه استان در حد شان خود توسعه یابد توجه به دو سه نکته ضروری است. نکته اول تلاش در جهت تولید محصول نهایی در داخل استان است. به عنوان مثال ما بیشتر در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت کردیم. اگر تولید این قطعات در نهایت به تولید خودرو نیانجامد ارزش افزوده چندانی عاید استان نخواهد شد؛ چرا که وقتی قطعاتی از یک محصول تولید شده و به فروش میرسند، ارزش افزوده قابل توجه در محصول نهایی است. بنابراین معتقدم در استان باید روی صنعت خودروسازی متمرکز شویم.
مورد دوم صنعت نفت است. به هر حال بزرگترین سرمایهگذاریهای ایران همواره در حوزه نفت و گاز بوده است. شرکتها و استانهایی که در نفت و گاز حضور بیشتری دارند توانستهاند ارزش افزوده بیشتری را به خود اختصاص دهند. ما هم در این یک سال تلاش کردیم به این بخش شتاب بخشیم؛ خوشبختانه تعدادی از شرکتهای استان وارد وندور لیست(لیستی که مورد قبول شرکتهای نفت و گاز هستند) شدهاند. البته تعداد این شرکتها انگشتشمار هستند. اگر ما بتوانیم یک شرکتی که بتواند ظرفیتهای اینها را بکار گیرد، راهاندازی کنیم، میتواند استان را رونق بخشد.
موضوع بعدی صنایع دانشبنیان است. اساسا صنایع دانشبنیان دارای ارزش افزوده فوقالعادهای هستند؛ امسال هم ما ششمین نمایشگاه صنایع دانشبنیان را در پیش داریم؛ با این حال هنوز با شهری مثل اصفهان که دومین استان دانشبنیان کشور بعد از تهران به شمار میرود فاصله داریم که باید این فاصله را از بین ببریم. تولید ناخالص داخلی استان را با این فعالیتهایی که عرض کردم میتوانیم افزایش دهیم.
فارس: بعد از اینکه از استان رفتید چکار میکنید؛ میخواهید کلا بازنشسته شوید؟!
خیر؛ بازنشستگی کامل که قطعا خیر؛ برای مملکت و در قسمتهای مختلف باید کار کرد. در بخشهای مختلف اقتصادی، بنگاههای تجاری و سایر حوزههایی که امکان فعالیت و کار کردن باشد حتما حضور خواهم یافت و تلاش خواهم کرد.
فارس: وارد عرصه نمایندگی مجلس که نمیخواهید بشوید؟!
در مورد شرکت در انتخابات مجلس چه در تبریز و چه در اردبیل دوستان، بنده را مورد لطف قرار دادهاند؛ اما صحبت کردن در این مورد هنوز خیلی زود است. یک و نیم سال تا انتخابات فاصله داریم. لازم است قبل از ورود به این عرصه یک نظرسنجی و افکارسنجی اتفاق بیفتد بعد تصمیم بگیریم. الان خیلی زود است!
**توصیههای خدابخش به استاندار جدید آذربایجانشرقی
فارس: چه توصیهای به استاندار جدید دارید؟
موضوع بهبود فضای کسب و کار در اینجا باید مورد توجه باشد. در کنار بهبود فضای کسب و کار نظارت مستمر بر پروژههای ریلی و جادهای از وظایف مدیریت ارشد استان است که باید مرتبا در شهرها و شهرستانها حضور یابند؛ چرا که شهرستانها معمولا با مسائل مختلف مواجه میشوند و در این شرایط خاص اقتصادی در هر جلسه بازدید میتوان تعدادی از مشکلات اینها را حل کرد.
گفتوگو از: لیلا حسینزاده
انتهای پیام/ع
[ad_2]
لینک منبع