اسناد جنگ لبنان تدوین میشود
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس ۶ شهریور ۹۵ 5۰28
[ad_1]
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بنا به گفته دفتر رایزنی فرهنگی کشورمان در بیروت مرکز پژوهشهای لبنانی فینیکس وابسته به دانشگاه روح القدس – کسلیک، توافقنامه همکاری با جمعیت مموریا در زمینه حفظ اسناد و تصاویر مربوط به جنگ داخلی لبنان و ترجمه و نسخهبرداری از آن امضا کرد.
در مراسم امضای توافقنامه که در ساختمان اصلی دانشکده روح القدس برگزار شد، کشیش میشل بوطقا رئیس دانشگاه روح القدس به نمایندگی از دانشگاه، و نعوم فرح وکیل و نماینده جمعیت مموریا حضور داشتند.
جمعیت مموریا یک جمعیت بین المللی متشکل از هشت سازمان فعال در زمینه حقوق بشر است که در زمینه جمعآوری و تنظیم آرشیوهای علمی و تاریخی فعالیت دارند. به موجب این توافقنامه همکاری، کلیه اسناد و نسخههای خطی، گزیدههای مطبوعاتی، کتاب و نشریات، مکاتبات، نقشهها، عکسها و کلیپهای صوتی و تصویری، مدالها و.. مربوط به جنگهای لبنان در نیمه دوم قرن بیستم در اختیار جمعیت مموریا قرار خواهد گرفت.
مرکز پژوهشهای لبنانی فینیکس در سال ۲۰۰۸ با هدف انجام پژوهشهایی درباره لبنان تأسیس شد و در حال حاضر با جمعآوری اسناد مربوط به لبنان و برگزاری نشستها و همایشهای داخلی و خارجی سعی در حفظ تاریخچه تمدنی لبنان و معرفی آن به محققان و دانشگاهیان دارد.
جشنواره بین المللی تئاتر لبنان
مدیریت تئاتر استانبولی و جمعیت هنری تیرو، جشنواره بین المللی تئاتر لبنان را با مشارکت گروههای تئاتر از داخل و خارج لبنان برگزار کرد. این جشنواره به مدت یک هفته (۲۰ لغایت ۲۶ اوت) و با همکاری شهرداری نبطیه، وزارت فرهنگ و گردشگری، اداره امور توتون و تنباکوی لبنان و شهرداری صور برگزار شد.
قاسم استانبولی کارگردان و مؤسس جشنواره گفت: همزمان با نمایشهای خیابانی در شهرهای نبطیه، صور و بیروت، سینما ستارز نبطیه نیز که اخیراً ترمیم شده افتتاح شد.
مراسم افتتاحیه جشنواره روز شنبه ۲۰ اوت با حرکت کارناوال خیابانی از مقابل تندیس حسن کامل الصباح به سمت سینما آغاز شد. اجرای نمایش تئاتر ایرانی «اسب چوبی» (به کارگردانی ابوالفضل طبسی) نیز در برنامه افتتاحیه قرار داشت. در روزهای بعد نمایشهای سایر گروهها از عراق، لیبی، تونس، لبنان، اسلوونی، سوریه، فلسطین، آرژانتین و الجزائر ادامه یافت.
نمایشگاه «چرخ زندگی» با استفاده از قطعات چرخ خیاطی
گالری «عایده شرفان» در بیروت میزبان نمایشگاه آثار خلاقانه «براق نعمانی» هنرمند لبنانی بود. در این نمایشگاه ۲۲ قطعه هنری در معرض دید عموم قرار گرفت که همگی از قطعات چرخ خیاطیهای قدیمی درست شده بودند. اشکالی مانند پیکره یک زن، شمشیر باز، کشتی گیر، حرکتهای نمایشی، میز، چراغ آباژور و… همه حاصل اندیشه خلاق و دستان هنرمندی است که در فراسوی چرخهای کهنه و قدیمی خیاطی، داستانهایی فراموش شده از زندگی افراد یک خانواده را مییابد و با اشتیاق تمام میکوشد قطعات این چرخها را از هم جدا کرده، از نو کالبد و جانی دوباره به آن ببخشد.
نعمانی درباره ایده این نمایشگاه گفت: «من کار خیاطی انجام میدهم، یک بار که نیاز به میز پیدا کرده بودم با استفاده از چرخ خیاطی، میزی درست کردم که رنگ و بوی کارهای هنری داشت. میز در کمتر از نیم ساعت به فروش رفت و همین انگیزهای شد تا به فکر ساختن قطعات و اشکال هنری از چرخ خیاطیها بیفتم.»
نعمانی با به کار گیری دسته و پدال چرخ خیاطیها در کنار نورپردازی مناسب، توانسته در آثار خلق شده انحنای پیکر را به خوبی منعکس سازد. وی توضیح داد: «برخی از چرخ خیاطیهای به کار رفته در این آثار مربوط به سالهای ۱۸۲۰ و ۱۸۷۰ است. بعضی وقتها سه یا چهار چرخ خیاطی لازم دارم تا یک قطعه هنری از آن درست کنم.»
نعمانی با پرهیز از تکراری بودن آثار خود دوست دارد هر بار قطعه جدیدی خلق کند و برای همین نیز در کوچه پس کوچههای لبنان به دنبال یافتن چرخ های قدیمی و مارک های Singer»، Victory» و «Mercedes» است.
نعمانی معتقد است چرخ خیاطیهای قدیمی با مدلهای جدید تفاوت دارند و نوعی روح هنری در پیکره و تزیینات آنها نهفته است، اما چرخهای جدید خشک و بی روح هستند. وی می گوید: صدای چرخ خیاطیهای دستی قدیمی را که صدایی متفاوت از چرخهای برقی جدید دارند دوست دارد.
گفتنی است نمایشگاه «چرخ زندگی» در بیروت به کار خود خاتمه داد و قرار است ماه سپتامبر در نمایشگاه «Maison et objet» پاریس در معرض دید بازدید کنندگان قرار گیرد.
تجارت اینترنتی در لبنان
شبکههای ارتباط جمعی طی سالهای اخیر به عنصر مهمی درعملیات بازاریابی تبدیل شدهاند. در لبنان نیز بسیاری از فروشگاهها و صاحبان کالاها با تبلیغ محصولات خود در شبکههای اجتماعی اقدام به فروش آن میکنند. این مسأله اختصاص به شرکتهای بزرگ ندارد بلکه در سطح افراد و فروشندگان خردهپا رواج دارد. روش فروش به این صورت است که در ابتدا کالای مد نظر رزرو و آدرس و شماره تلفن خریدار گرفته میشود تا کالا برای او ارسال شود. روش پرداخت مبلغ نیز به صورت دستی و هنگام تحویل جنس است. عملیات خرید و فروش و ارتباط با مشتری غالباً از طریق برنامه واتس آپ و در موارد اندکی نیز از طریق سایت مخصوص فروشگاه انجام میشود.
رامی الشبابی مشاور امور بازاریابی و مدیر توسعه برنامههای ارتباط جمعی با بیان اینکه خریدهای اینترنتی در لبنان رو به افزایش است، هزینه بر نبودن ایجاد سایت برای تبلیغ کالا و نیز رواج بالای شبکههای ارتباط جمعی در بین مردم را دو عامل تأثیرگذار در گسترش روزافزون خریدهای اینترنتی دانست. وی با اشاره به نگرانی مردم از استفاده از کارتهای اعتباری برای پرداخت اینترنتی در این روش خرید، اعلام کرد بیشتر مردم پرداخت نقدی را به استفاده از کارتهای بانکی ترجیح میدهند.
کریم صیقلی کارشناس تجارت اینترنتی افزایش کارتهای اعتباری را گام مثبتی در توسعه تجارت اینترنتی دانست و گفت: تعداد این کارتها در حال حاضر دو میلیون کارت است، در حالی که در سال ۲۰۰۰ فقط ۳۵ هزار کارت اعتباری در لبنان وجود داشت.
با این وجود صیقلی وضع تجارت اینترنتی در لبنان را نسبتاً ضعیف خواند و گفت: در لبنان سایتهایی که تخفیفهای خوبی به مشتریان ارائه میدهند و محصولات خود را با قیمتهای بسیار پایین تبلیغ میکنند رواج بیشتری دارند.
تأسیس گالری هنرهای زیبای «صالح برکات»
به تازگی گالری هنرهای زیبای به نام «صالح برکات» در بیروت راه اندازی شده که با استانداردهای روز معروفترین نمایشگاههای هنری دنیا برابری میکند. مالک این گالری، صالح برکات (متولد ۱۹۶۷م.) کارشناس برجسته لبنانی متخصص در زمینه هنر اسلامی معاصر است. برکات که مؤسس و مدیر اجرایی گالری دیگری به نام گالری «نسلها» است فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه آمریکایی بیروت است.
وی در توضیح علت تأسیس گالری جدید گفت: گالری «نسلها» در سال ۱۹۹۱ در بیروت تأسیس شد، امروز بعد از گذشت ۲۵ سال از افتتاح گالری نسلها، نیاز به فضای مسقف بزرگتری داشتیم تا کارهای هنری تجسمی و برخی نمایشها را در آن عرضه کنیم. تا کنون برای عرضه این فعالیتها مجبور بودیم مرکز نمایشگاههای بیروت یا مرکز هنرهای بیروت را اجاره کنیم.
برکات افزود: گالری جدید (که قبلاً ساختمان تئاتر شهر بوده) موقعیت جغرافیایی خوبی دارد و از آنجا که در گذشته به نام سینما کلیمنصو شناخته میشد و مرکز عرضه فیلمهای سینمایی غیر تجاری در بیروت بود، جایگاه تاریخی مهمی در بیروت دارد. این ساختمان در سالهای اخیر متروکه و تبدیل به انباری شده بود. به محض اطلاع از عرضه آن برای فروش اقدام به خرید آن کردیم تا روح هنری قدیم را برگردانده، جایگاه فرهنگی شهر بیروت را دوباره احیا کنیم.
وی گفت: قصد من از برپایی این گالری خدمت به هنرهای زیبا در لبنان و در تمام کشورهای عربی است. می خواهم حداقل امکانات لازم برای رقابت در سطح کشورهای عربی و بین المللی را فراهم کنم و مکان و مساحت نمایشگاه در این زمینه نقش مهمی ایفا میکند. فعالیت در عرصه آکادمیک از طریق همکاری با دانشگاه ملی لبنان و دانشگاههای دیگر در دستور کار ما قرار دارد تا به هنرمندان لبنانی کمک کنیم هنر لبنان را به سطح بالاتر و شایستهتری ارتقا بخشند.
وی افزود: حفظ هویت داخلی لبنان مهمترین هدف من است، و اگر دغدغههای فرهنگی نداشتم و به دنبال سود تجاری بودم میتوانستم نمایشگاه را به تبلیغ و بازاریابی هنرهای غربی اختصاص دهم.
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع