مجلس دانش آموزی محل تربیت مردم سالاری دینی است
سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس ۱۴ شهریور ۹۵ 0۰10
[ad_1]
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلام سیدحسن خمینی صبح امروز (یکشنبه،۱۴شهریور) در دیدار اعضای هشتمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه «حق» را پیش از گرفتن یا عطا کردن باید فرا گرفت، اظهار کرد: قبل از آنکه حق را بگیریم باید چگونگی زندگی کردن با آن را بیاموزیم.
وی «آزادی» و «حق تعیین سرنوشت» را از حقوق مهم انسانها خواند و یادآور شد: قانون اساسی در اصول اولیه خود به این حقوق اشاره دارد و از مهمترین انگیزههای انقلابیون نیز رسیدن به آنها بوده است.
سیدحسن خمینی علت حرکت ملت به سوی انقلاب را «کسب آزادی» در کنار دو آرمان استقلال و معنویت گرایی دانست و گفت: در سالهای شکلگیری مشروطه وقتی درهای آزادی بیان به روی این جامعه استبداد زده باز شد و نظام قاجاری فروریخت، مردم و حتی نخبگان سیاسی استفاده از این فضا را بلد نبودند و به همین دلیل از دل آن حرکت رفاه بیرون نیامد، بلکه هرج و مرج حاصل شد. در آن زمان مردم آزادی را با توهین اشتباه گرفتند و لذا روزنامههای آن دوره روزنامههای خوبی نیست و طنز هتاک را در آنها میبینیم.
تولیت حرم امام راحل دلیل بازگشت استبداد به جامعه ایران پس از مشروطه را نبود تمرین دموکراسی دانست و اظهار کرد: مجلس دانش آموزی یک تلاش مهم و ضروری و یک نیاز عمیق است تا از ابتداً کار جمعی و احترام به یگدیگر را بیاموزیم.
وی با اشاره به تعبیر عرفا و امام راحل مبنی بر وجود یک شیطان درون همه انسانها، گفت: این شیطان مستبد، تمامیت خواه، پرخاشگر و هنجارشکن است و کنترل آن نیازمند تربیت انسانی است که آداب و روشهای گوناگون دارد.
سیدحسن خمینی یکی از روشهای تربیتی در امور اجتماعی را نهادهایی همچون مجلس دانش آموزی دانست و افزود: پایه گذاران این مجلس از اندیشه بالایی برخوردار بوده اند و فهمیده بودند که اگر میخواهیم در میان سالی و بزرگسالی به سوی مردمسالاری دینی حرکت کنیم، از سنین دانش آموزی این حرکت را باید آغاز کرد.
وی با اشاره به اینکه شخصیت انسانها در دوران دبیرستان شکل میگیرد بر تمرین «تحمل» و «کارجمعی» در این سنین تأکید کرد و گفت: لازمه کار جمعی توانایی گفتن و شنیدن و انتخاب بهترین سخن است و معلمان در عین اینکه موظف نیستند سخن دانش آموزان را در اداره کلاس قبول کنند بخشی از اختیارات خود را می توانند به آنان واگذار کرده تا توانایی تصمیمگیری و ایستادن روی آن را پیدا کنند.
تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل زندگی انسان را آمیخته از پیروزی و شکستها خواند و ادامه داد: دانش آموزان اگر بتوانند در کنار هم زندگی کنند، تصمیم بگیرند و در پیروزی و شکستها کنار یکدیگر باشند در ادامه مسیر زندگی و هنگام تشکیل خانواده نیز این مسیر را ادامه خواهند داد.
سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش صرفا محل آموزش نیست، اظهار کرد: فراگرفتن فرمولهای علمی امری لازم است، اما آموزش و پرورش بیش از آموزش، محل تربیت است. چنانکه شهید باهنر در دوران مسئولیت خود در این وزارتخانه طی مقاله ای گفته بود که در تابستان مدرسه تعطیل می شود اما تربیت تعطیل نمیشود.
وی مجلس دانش آموزی را محل تربیت برای مردم سالاری دینی به عنوان مهمترین عنصر در حیات اجتماعی دانست و گفت: این بدان معناست که با هنجارهای اجتماعی و ارزشهای دینی، در کنار یکدیگر تصمیم بگیریم که راه خویش را برویم و منتظر نباشیم تا کسی از درون یا بیرون دست ما را بگیرد.
تولیت حرم امام راحل با تأکید بر اینکه جامعهای که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمی رسد، شنیدن و تحمل کردن را لازمه این امر دانست و یادآور شد: امام خمینی(ره) انتقاد و بلکه تخطئه را از الطاف خفیه الهی میدانند و ما اگر بتوانیم در جمعهای خویش به صورت مسالمت آمیز یکدیگر را نه تنها مورد انتقاد قرار دهیم بلکه تخطئه کنیم به رشد بالایی رسیده ایم. البته باید بدانیم که تخطئه، تخطئهی صاحب فکر نیست و ممکن است ما اندیشه کسی را تخطئه کنیم اما بیش از هرکسی نیز او را دوست بداریم.
وی افزود: لازم نیست حتماً با یکدیگر دشمن باشیم تا دست به انتقاد و تخطئه بزنیم، بلکه میتوانیم با هم به خوبی زندگی کنیم اما اختلاف سلیقه هم داشته باشیم، اما ما به محض اینکه به حوزه نقد میرسیم فکر میکنیم کسی را باید مورد انتقاد قرار دهیم که دشمن یا رقیب ماست.
سیدحسن خمینی تمرین این رفتارها را در محیطهایی چون مجلس دانش آموزی ممکن دانست و گفت: اگر رفتارهای صحیح اجتماعی در سنین بالا شکل میگیرد در سنین پایین تمرینهای خوبی صورت گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه باید تمرین کنیم که همدیگر را دوست داشته باشیم و خیر یکدیگر را بخواهیم، تصریح کرد: باید بدانیم که نمیتوانیم به تنهایی و در حالی که دیگران سعادتمند نیستند به سعادت برسیم. سعادت هر شخص و گروهی در گرو سعادتمندی همه بخشهای جامعه و همدوشی یکدیگر است.
تولیت حرم امام راحل در این دیدار که وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش آموزی نیز حضور داشتند با تأکید بر اینکه مجلس دانش آموزی یک مجلس صوری نیست به سهم ۵۰ درصدی دختران در مجلس دانش آموزی اشاره کرد و گفت: جامعه ای که ۵۰ درصد آن را بانوان تشکیل می دهند، ۵۰ درصد آن نیز باید در دست بانوان باشد. البته این به معنای تقسیم پستها نیست، بلکه به معنای وارد کردن زنان در تصمیمگیریهاست.
وی یادآور شد: در ایام راهپیماییهای بزرگ انقلاب برخی گفته بودند که زنان به راهپیماییها نیایند، اما امام مخالفت کردند. پس از انقلاب نیز برخی گفتند زنان در سمتهای اجتماعی نباید قرار گیرند که امام پاسخ دادند «این خانمها بودند که وقتی که به خیابانها و کوچهها ریختند و فریاد زدند، تشییع کردند، تشجیع کردند مردها را و قدرتهای آنها را چند مقابل کردند».
سید حسن خمینی با تأکید بر اهتمام آموزش و پرورش به امر رشد اجتماعی دختران و پسران، گفت: در میان دانش آموزان و نوجوانان کشور بعضاً مدیران و متفکران توانمندی دیده میشود که باید پرورش پیدا کنند.
وی مجلس دانش آموزشی را مظهر خیر و برکت برای کشور دانست و از سازمان دانش آموزی به عنوان یکی از ارکان آموزش و پرورش یاد کرد که وزیر آموزش و پرورش باید بدان اهتمام بورزد.
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع